Wij denken creatief

Dit is het tijdperk waarin de oude oplossingen niet meer lijken te werken. Of je nu politiek actief bent of als manager binnen een bedrijf, links en rechts word je ingehaald door anderen die net even sneller, slimmer of handiger zijn. En wat gisteren nog een doeltreffende aanpak was blijkt vandaag een achterhaalde optie.

Vooral sinds begin 2020 zijn we daar abrupt achtergekomen. Zonder veel kennis van zaken moesten regeringen besluiten nemen om de strijd tegen een onzichtbare ‘vijand’ te voeren. En een paar maanden later blijkt ‘het nieuwe normaal’ ons voor totaal nieuwe uitdagingen te stellen.
En als de wereld er opeens anders uitziet, hoe ga je daar dan verder in aan het werk?

Gelukkig: wij denken creatief. En dat geldt ook voor jou.

Voorwaarde is alleen dat je je vaste (denk)routes verlaat en het lef hebt om buiten de – in de loop der tijd – gebaande wegen te wandelen. Op verkenning zonder vooroordeel. Ogenschijnlijk doelloos misschien. Tot je dat nieuwe inzicht krijgt dat je nooit verwachtte. Dan vallen opeens alle puzzelstukjes op hun plaats.

Dat gaat niet vanzelf. Creatief denken is hard werken en een methodische vaardigheid, waar je wel wat hulp bij kunt gebruiken. En dat is nou net waar wij van zijn.

Hoe, wanneer en waarom?

Creatief denken, hoe doe je dat? En als je het al doet, hoe creatief is het dan nog? De uitdrukking buiten de lijntjes kleuren helpt ons verder.
Creatief denken is allereerst een houding en een voornemen. Dat probleem waar je telkens tegenaan loopt, die aanpak die al een tijd niet meer werkt… Je kiest een moment waar je voor gaat zitten en je neemt je voor om er echt anders naar te gaan kijken. En niks is te gek.

Hoewel: creatief denken is niet hoe-gekker-hoe-mooier of alleen maar out-of- the-box denken. Creatief denken mag leuk zijn, maar we willen er ook iets mee bereiken. Het heeft dus echt zin om creatief denken in te zetten:

  • als ‘gewone’ oplossingen voor de vraagstukken in jouw organisatie niet (meer) blijken te werken
  • als je vast zit en eigenlijk geen idee meer hebt hoe je nu verder moet
  • als je wel ideeën hebt maar ze lijken je nergens naartoe te brengen
  • of als je medewerkers al een tijdje zitten vast te roesten en je ze toch weer in beweging wilt krijgen.

Wil je dat jouw bedrijf een nieuwe richting inslaat, maar heb je nog niet scherp welke? Is het beleidsplan van jouw instelling halverwege de looptijd al over de datum, of loopt jouw afdeling of team telkens vast in de samenwerking?

Blijf niet zelf puzzelen. Het is tijd voor een creatieve impuls. Zorg er nu voor dat je straks kunt zeggen: wij denken creatief.


“‘Het nieuwe normaal’ blijkt ons voor totaal nieuwe uitdagingen te stellen….”